Vluchtinformatie
Uit een rapport van een wél teruggekeerde
vliegtuigbemanning:
Pilot: Door zware en lichte flak (Flugabwehrkanone) twee maal geraakt. Op
het doel geweldige vuur- en rookkolommen gezien. Bomlading van 12.000 pound.
Navigator: Doel was de olieraffinaderij in
het sterk geïndustrialiseerde Ruhrgebied van Duitsland. We lieten 12.000 pound vallen. Zeer hevige flak en
zoeklicht activiteit. Hebben door het luchtafweergeschut schade opgelopen. We
zagen enorme branden en grote zuilen van rook over het doelgebied. Totale
vluchtduur 4 uur en 40 minuten. We haatten het om naar het Ruhrgebied te gaan.
Mid
upper gunner: Doel was de synthetische
oliefabriek in “Happy Valley”. De bomlading was een
“cookie” van 4000 pound en 1000 pounders.
Hebben op 20.000 ft. gebombardeerd. Zeer zware flak en intensieve
activiteit van jachtvliegtuigen. Het was een wonder dat we terugkeerden. Op
twee plaatsen getroffen.
De vlucht duurde 4 uur en 40 minuten. We verloren twee vliegtuigen van
dezelfde basis.
Air bomber: We
werden getroffen door flak en ik zat vrij laag aan de
voorkant in het torentje. Een gekartelde granaatscherf ongeveer ter grootte van
een struisvogelei raakte het vliegtuig ongeveer 3 inch boven mijn hoofd.
Een Duits industrieel rapport vermeldt dat alle
productie in de raffinaderij is gestaakt en er gedurende meerdere weken een
verlies van 1.000 ton vliegtuigbenzine per dag is. Bovendien is er het verlies
van andere producten.
Bron: Uit de archieven van J.Zengerink