Vluchtinformatie

 

 

Uit een rapport van een wél teruggekeerde vliegtuigbemanning:

Pilot: Door zware en lichte flak (Flugabwehrkanone) twee maal geraakt. Op het doel geweldige vuur- en rookkolommen gezien. Bomlading van 12.000 pound.

 

Navigator: Doel was de olieraffinaderij in het sterk geïndustrialiseerde Ruhrgebied van Duitsland. We lieten 12.000 pound vallen. Zeer hevige flak en zoeklicht activiteit. Hebben door het luchtafweergeschut schade opgelopen. We zagen enorme branden en grote zuilen van rook over het doelgebied. Totale vluchtduur 4 uur en 40 minuten. We haatten het om naar het Ruhrgebied te gaan.

 

Mid upper gunner: Doel was de synthetische oliefabriek in “Happy Valley”. De bomlading was een “cookie” van 4000 pound en 1000 pounders. Hebben op 20.000 ft. gebombardeerd. Zeer zware flak en  intensieve activiteit van jachtvliegtuigen. Het was een wonder dat we terugkeerden. Op twee plaatsen getroffen.  De vlucht duurde 4 uur en 40 minuten. We verloren twee vliegtuigen  van dezelfde basis.

 

Air bomber: We werden getroffen door flak en ik zat vrij laag aan de voorkant in het torentje. Een gekartelde granaatscherf ongeveer ter grootte van een struisvogelei raakte het vliegtuig ongeveer 3 inch boven mijn hoofd.

 

Een Duits industrieel rapport vermeldt dat alle productie in de raffinaderij is gestaakt en er gedurende meerdere weken een verlies van 1.000 ton vliegtuigbenzine per dag is. Bovendien is er het verlies van andere producten.

 

 

 

Bron: Uit de archieven van J.Zengerink