Info over 16 andere Lancasters
die op 13 juni 1944 niet terugkeerden.
Hierna een beknopte samenvatting van de 16 andere
Lancasters, waarvan er op 13 juni 1944 dertien in Nederland zijn neergestort,
twee in Duitsland en er één nog niet is gevonden.
PA986. 12 squadron. Op 12 juni om 23.01
vertrokken van de basis Wickenby, Lincolnshire.
Op de thuisvlucht op 13 juni heeft een nachtjager van de vliegbasis Eelde
om 01.30 uur het staartstuk zwaar beschadigd, waarna het neerstortte in de
polder Mastenbroek bij IJsselmuiden. Zes bemanningsleden verlieten het
vliegtuig per parachute, maar de Duitsers schoten de parachutes kapot, waardoor
ze de val niet overleefden. Ze werden begraven op de begraafplaats van
IJsselmuiden. Tijdens bergingswerkzaamheden werd het 7e
bemanningslid – piloot Williams – gevonden en hij is op 8 december 1992, in
aanwezigheid van zijn weduwe, ook in IJsselmuiden ter aarde besteld.
LM156. 15 squadron. Op 12 juni om 23.12
uur vertrokken van de basis Mildenhall, Suffolk en op 13 juni om
01.24 uur in de nabijheid van het doel neergeschoten door Oblt.
Dietrich Schmidt van
Fliegerhorst Twenthe en bij
Rheine neergestort. De bemanning is op een lokale begraafplaats
begraven en na de oorlog herbegraven op het Reichswald
Forest War Cemetry bij
Kleef. Het vliegtuig had 7 vlieguren en crashte bij de 2º missie. Oblt Schmidt heeft vanaf maart 1943 tot 1945 in totaal 43
toestellen neergeschoten. Hij heeft de oorlog overleefd en is op 6 maart 2002
op 82-jarige leeftijd overleden
LM465. 15 squadron. Op 12 juni om 23.15
uur vertrokken van de basis Mildenhall, Suffolk. Op
13 juni om 00.53 uur kruiste men de Nederlandse kust, maar werden boven Limburg
om 01.15 uur aangevallen door de nachtjager van Uffz.
Sarzio Gustav, waarna het vliegtuig in brand stond en
neerstortte in Tienray bij Meerlo. Zes vliegers werden gedood en begraven op de
R.K. begraafplaats in Venlo en na de oorlog herbegraven op de Britse Militaire
oorlogsbegraafplaats Jonkerbos bij Nijmegen. Jack Trend – de radiotelegrafist –
was de enige overlevende, ontsnapte en kwam via het plaatselijk verzet achter
de geallieerde linies en keerde in september terug op zijn basis in Engeland. het toestel had 169 vlieguren.
PA969. 100 squadron. Op 12 juni om 23.07
uur vertrokken van de basis Grimsby, Lincolnshire. Het is onbekend waar dit toestel is
neergestort. Mogelijk in het IJsselmeer of de Noordzee. Het vliegtuig had 39
vlieguren. De namen van de zeven bemanningsleden zijn gegraveerd in de stenen
muren van het Air Forces Memorial, Englefield Green, nabij Egham, Surrey (naar land van herkomst en squadron). Dit
gedenkteken is gewijd aan 20.456 mannen en vrouwen van de luchtmacht en andere
operaties in de 2º wereldoorlog, die zijn omgekomen of spoorloos zijn verdwenen en die geen bekend
graf hebben.
De zeven namen – Maurice Hennessy, Kenneth Biggs, Wilfred Joseph Massey,
Ronald Willis, John Booth, James Dew en Henry Newcombe - staan op
de panelen. 211, 213, 220, 223, 225, 228 en 235.
HK545. 115 squadron. Op 12 juni om 23.32
uur vertrokken van de basis Witchford, Cambridgeshire. Op 13 juni neergeschoten door
luchtafweergeschut en 3 kilometer ten westen van Gelsenkirchen neergestort. De zeven
bemanningsleden kwamen om het leven, lokaal begraven en na de oorlog
herbegraven op het Reichswald Forest
War Cemetry in Kleef. Het toestel had 90 vlieguren
LM581. 166 squadron. Op 12 juni om 22.38
uur vertrokken van de basis Kirmington, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 01.34 uur
neergehaald door de nachtjager van Uffz. Karl
Pfeiffer en in Tongeren, 4 km. ten westen van Epe neergestort, waarbij de zeven
vliegers om het leven kwamen. Zij werden op de begraafplaats van Epe begraven.
Het toestel had 83 vlieguren. Pfeiffer moest zelf zijn Messerschmidt
drie maal per parachute verlaten, maar heeft de oorlog wel overleefd en
overleed in 1999 op 79-jarige leeftijd. In
dezelfde nacht schoot hij ook de ME 785 neer.
ME777. 166 squadron. Op 12 juni om 22.16
uur vertrokken van de basis Kirmington, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 01.23 uur
neergehaald door een nachtjager en in Zelhem neergestort, waarbij de gehele
bemanning om het leven kwam. Vijf verkoolde lichamen werden gevonden in het
vliegtuig en twee niet verbrande lichamen werden gevonden in de buurt van het
neergestorte vliegtuig. Ze zijn begraven op de begraafplaats van Zelhem. Het
toestel had 59 vlieguren.
ND399.
166
squadron. Op 12 juni om 22.23 uur vertrokken vanaf de basis Kirmington,
Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 02.30
uur beschoten door de nachtjager van Hptm. Modrow, waarna het vliegtuig is neergestort bij Ugchelen.
De zeven vliegers kwamen om het leven en zijn begraven op “Heidehof”
in Ugchelen. Het toestel had 300 vlieguren. Hptm.
Ernst-Wilhelm Modrow (1908-1990) heeft 34 geallieerde
vliegtuigen neergeschoten. Hij was vanaf 1933 piloot in de burgerluchtvaart o.a. bij een Colombiaanse maatschappij
SCADTA en vanaf mei 1937 vloog hij postroutes bij Lufthansa in Zuid-Amerika.
DV286. 300 Polish
squadron. Op 12 juni om 23.20 uur
vertrokken van de basis Faldingworth, Lincolnshire. 13 juni om 01.43 uur op terugweg neergeschoten
door nachtjager en gecrasht in IJsselmeer. Van de zeven bemanningsleden
sprongen Morski
en Bladowski uit het brandende toestel, waarvan Bladowski is
verdronken en Morski door vissers is gered en gevangen genomen en later
overgebracht naar een Duits marineschip en uiteindelijk als krijgsgevangene
overgebracht naar Sagan, Stalag
Luft3. In 1998 is het wrak door Volendamse vissers
ontdekt, waarna in 2003 de berging is uitgevoerd en zijn de lichamen van de
vijf vliegers geborgen. Zij werden op 25 oktober 2003 op het Pools Militaire
Ereveld in Breda begraven. Het lichaam van de
verdronken vlieger werd hier vanaf de begraafplaats in Wijdenes al in 1962
herbegraven. Op 25 oktober 2003 was ook de enige overlevende – Morski – aanwezig.
JA683. 300 Polish
squadron. Op 12 juni om 23.21 uur vertrokken van de basis Faldingworth,
Lincolshire. Op 13 juni om 02.56 door een nachtjager
beschoten en in de lucht geëxplodeerd en bij Sondern
3 kilometer ten Noorden van het Radevormwald
neergestort. Flight Sergeant Klucha, die gewond was,
werd vermoord door politie en partijfunctionarissen nadat hij een paar dagen na
de crash in de omgeving van het Radevormwald bij
burgers werd gevonden. De zeven bemanningsleden, aanvankelijk begraven op de
begraafplaats van Remlingade, zijn na de oorlog
herbegraven op het Reichswald Forest
War Cemetry in Kleef. Het toestel had 164 vlieguren.
LL807: 300 Polish
squadron: Op 12 juni om 23.16 uur vertrokken van de basis Faldingworth,
Lincolnshire. Op de terugweg door afweergeschut geraakt en op 13 juni om
01.43 uur neergestort in het IJsselmeer bij Urk. De gehele
bemanning is omgekomen en zes van hun spoelden na enige weken nabij Urk aan,
terwijl Sgt. Pacula nooit
is gevonden. De vliegers werden begraven op het kerkhof bij het kerkje op Urk.
In 1947 zijn vijf van hun herbegraven op het geallieerde ereveld Rusthof in Oud Leusden en 1 op de begraafplaats in Elburg.
Het toestel had 39 vlieguren.
ME785. 460 squadron. Op 12 juni om 23.05
uur vertrokken van de basis Binbrook, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 01.30 uur
beschoten door Uffz. Karl Pfeiffer en neergestort bij
Wesepe, waarbij de gehele bemanning om het leven kwam. Ze zijn begraven op de
begraafplaats van Olst. Het toestel had 15 vlieguren. In dezelfde nacht heeft
Pfeiffer ook de LM581 neergeschoten.
DS818. 514 squadron. Op
12 juni om 23.11 uur vertrokken van de basis Waterbeach,
Cambridgeshire. 13 juni om 02.00 uur op de terugweg neergeschoten
door nachtjager en gecrasht op de Oosteinderweg in
Nunspeet. Van de zeven bemanningsleden zijn er vier gedood en begraven op de
begraafplaats van Ermelo, twee werden gevangen genomen en één ontsnapte. Het
toestel had 305 vlieguren.
LL678. 514 squadron. Op 12 juni om 23.12
uur vertrokken van de basis Waterbeach, Cambridgeshire. Op de terugweg op 13 juni om 01.24 uur
neergeschoten door Oblt. Dietrich Smidt en
neergestort bij Zuidloo 3 kilometer Z.O. van Bathmen.
Van de acht vliegers (ook een co-piloot) zijn er vijf
overleden en begraven op de begraafplaats van Bathmen, terwijl de andere drie
zijn ontsnapt. het toestel had 192 vlieguren.
LL812: 622 squadron. Op 12 juni om 23.00
uur vertrokken van de basis Mildenhall, Suffolk en op
de terugweg op 13 juni om 01.00 uur door een nachtjager beschoten, in de lucht
geëxplodeerd en bij Oirschot neergestort. De zeven vliegers zijn begraven op de begraafplaats van
Eindhoven (Woensel). Het toestel had 135 vlieguren.
ED938. 625 squadron. Op 12 juni om 22.43
uur vetrokken van de basis Kelstern, Lincolnshire. 13 juni om 01.50 uur op de terugweg gecrasht in
Zandwerven bij Spanbroek. Van de zeven bemanningsleden zijn er vijf gedood en
begraven op de begraafplaats van Spanbroek, terwijl de overige twee gevangen
zijn genomen. Toen het vliegtuig neerstortte had het 580 vlieguren.
.
Van de 17 vliegtuigen, die tijdens het bombardement op
Gelsenkirchen zijn neergestort zijn 109 bemanningsleden om het leven gekomen, 6
krijgsgevangen gemaakt en 5 ontsnapt.
De
plaatsen waar de 17 vliegtuigen zijn neergestort:
ALL THE YOUNG MEN WHO LOST THEIR LIVES, DO NOT CRY FOR
THEM
THEY ARE NOT REALLY GONE, YOU KNOW.
IT’S JUST A BODY WHICH THEY LEFT BEHIND.
THEY WILL ONLY BE GONE FOREVER WHEN WE NO LONGER
REMEMBER THEM.
Free
translation into English from a tekst by Bram Vermeulen
(1946-2004)
Bron: Uit de archieven van J.Zengerink