Dit Herdenkingsteken of Memorial werd op 3 mei 2019 onthuld voor de
75-jarige herdenking van de crash van Lancaster LM158 op 13 juni 1944 om
01:30uur. Dit gebeurde op initiatief van de heer J.P.Veen
uit Eerbeek.
GELSENKIRCHEN – SOERENSE ZAND 13 JUNI
1944
Op maandagavond 12 juni 1944 stijgen vanaf 10 vliegvelden aan de Engelse
Oostkust tussen 22.15 uur en 23.35 uur, 286
Lancaster MK.I en 17 Mosquito bommenwerpers op.
Boven de Noordzee komen de vliegtuigen bij elkaar ,
waarna ze gezamenlijk in een gesloten formatie koers zetten naar de Nederlandse
kust, om te beginnen aan de gevaarlijke route naar het doel. Het doel van deze
nacht is het bombarderen van de Nordstern Synthetische Olieraffinaderijen in
Gelsenkirchen waar synthetische benzine uit steenkool wordt gewonnen. Het doel
lag vlak over de Nederlandse grens bij Venlo tussen de steden Dortmund en
Duisburg. Het was een zwaar bombardement
Een Duits industrieel rapport vermeldt dat alle productie in de raffinaderij
is gestaakt en er gedurende meerdere weken een verlies van 1.000 ton
vliegtuigbenzine per dag is. Bovendien was er het verlies van andere producten.
Tijdens deze nacht leed ook de Royal Air Force
grote verliezen. Zeventien Lancaster bommenwerpers gingen deze nacht verloren.
Eén van de 17 Lancasters die niet op de thuisbasis terugkeerde was de LM158, die op dinsdagnacht 13 juni 1944
op de terugweg van Gelsenkirchen om 01.30 uur neerstortte in de nabijheid van
de kruising Den Texweg – Soerense
Zand in Eerbeek.
Het toestel is op maandagavond om 23.31 uur opgestegen vanaf de vliegbasis Tuddenham in Suffolk.
Dus ongeveer twee uur na het vertrek van de basis in Engeland is het
vliegtuig door vijandelijk vuur geraakt. Volgens een rapport “shot down by ennemy fire”.
( In 2017 wordt duidelijk, dat de LM158 is neergehaald door Oberleutnant Gerhard Friedrich, een Duitse nachtvlieger die
een groot aantal vliegtuigen heeft doen crashen.)
Dit vliegtuig behoorde tot het 90º Squadron Bomber
Command en was op 10
juni 1944 door de Armstrong Whitworth Aircraft Factory aan de vliegbasis geleverd en is dus na een
vliegtijd van slechts 3 uur (inclusief de vliegtijd vanaf de fabriek) brandend
neergestort.
Een dokter kwam naar de plaats van het ongeluk, maar kon niets meer voor de
bemanning doen.
Van de zeven bemanningsleden zijn er zes om het leven gekomen,
terwijl er één - Hoffos, Philip Clinton - krijgsgevangene is gemaakt. De zes
bemanningsleden zijn op 15 juni op het kerkhof van Hall ter aarde besteld.
De zes graven in Hall met de bloemen op 4
mei
Allan, Alexander
is geboren op
29 december 1916 als zoon van Mary Mackie Allan-Wilkie en stiefzoon van William Coleman in Toronto,
Ontario Canada.
Functie: Navigator met de rang van flying
officer van de Royal Canadian Airforce.
Op 13 juni 1944 was hij 27 jaar oud. service nummer:
J/24713. Hij is begraven in graf 133A op de begraafplaats van Hall. Hij
wordt herdacht op bladzijde 235 van het “Book of Remembrance”. Op de
volgende pagina’s de voorzijde van het boek en pagina 235 met de naam van
Alexander Allan.
Hij was student op “Western Technical School” in Toronto. In de school is o.a. een foto van Allan, met “in
memory” voor alle studenten die dienden in de 2ewereldoorlog en niet
terugkeerden.
Allan werd geboren in Schotland en kwam naar Canada toen hij 5 jaar oud
was.
In een krantenartikel van juni 1944 - met een foto van Allan – staat, dat
de ouders via Duitse bronnen bericht hebben gekregen van de crash van het
vliegtuig en dat hun zoon begraven was op een kleine begraafplaats in Hall,
Holland, maar ze hopen op een vergissing.
Hij had in 1942/1943 twaalf operaties voltooid. Maar hij ontsnapte twee keer aan de dood, want in maart 1943 werd hij
gedwongen om met zijn vliegtuig naar beneden te gaan door ijs op de vleugels en
redde de inzittenden door in diepe sneeuw te landen. En in april 1943 werd
tijdens het oversteken van de Atlantische Oceaan het schip getorpedeerd en tot
zinken gebracht. Hij was één van de 16 overlevenden terwijl 37 anderen hun
leven verloren. In juni 1944 was zijn broer William - na de invasie op 6 juni -
in Frankrijk en diende bij het Royal Canadian Ordnance
Corps. Zijn broer Harry was nog thuis.
Cocker, Eric Royston
is op 4 november 1908 geboren in New Malden, Surrey,
Engeland als zoon van James Mcleish Cocker
(1855-1935) en Rosa Ellen Lawson (1884-1976). Hij is
in december 1935 getrouwd met Millicent Helen Wallace
(1914-1993) in Wandsworth, Surrey.
Hij had drie kinderen een dochter Marguerite (1936) en 2 zoons Peter (1938) en
Geoffrey (1942). Hij speelde rugby en cricket en was deelnemer aan de Nationale
Sprint Kampioenschappen (Amateur Atletics Associaton – AAA) 100 yards en 220 yards. De zoons wonen in
Australië.
Functie: Rear gunner met
de rang van sergeant van de Royal Airforce volunteer reserve. Op 13 juni 1944 was hij 35 jaar oud en
het oudste bemanningslid. service nummer 1880173.
begraven in graf 133 op de begraafplaats van Hall.
Elliott, Albert Clarck
is op 16
oktober 1914 in Pickering, Ontario, Canada geboren
als zoon van Elsie Maria Clark (1886-1978) en George
Elliott (1867-1944). Hij had twee zusters en heeft de Pickering Continuation School bezocht. Zijn hobbies
zijn vissen en jagen.
Functie: Pilot met de rang van flying
officer van de Royal Canadian Airforce.
Hij wordt herdacht op pagina 299 van het “Book of Remembrance”. Er is ook een herdenkingssteen in de Saint
George’s Anglican Church in Pickering.
Op 13 juni 1944 was hij 29 jaar oud. service
nummer J/24955. begraven in graf 152 op de begraafplaats van Hall.
Hoffos, Philip
Clinton
is op 26 maart
1914 geboren in Saskatchewan, Canada als zoon van Otto Hoffos
(1879-1956) en Anna Sivertson (1886-1988).
Functie: Air bomber met de rang van
flying officer van de Royal Canadian Air Force. Service nummer J/24647. Hij is als 30-jarige, de enige van
de bemanning die de crash heeft overleefd. Hij bevond zich mogelijk in de
neuskoepel en de brand bereikte hem niet.
Volgens Busser en Postma uit Hall / Laag Soeren
het volgende:
De zevende man heeft aangeklopt bij een familie Huiskes, die hem niet
verstonden en zijn met hem naar een woonboot in het Apeldoorn-Dierens kanaal
gegaan, niet wetende dat de bewoners daarvan fout waren. Deze mensen hebben hem
dan ook aangegeven bij de Duitsers op het Badhuis in Laag Soeren, dat toen een
herstellingsoord was voor gewonde Oostfront soldaten. Postma heeft zelf gezien
dat hij de volgende dag afgevoerd werd en had niet het idee dat hij erg gewond was.
Hoffos kwam als
krijgsgevangene terecht in Stalag Luft
III (bij de stad Sagan in Polen, 160 kilometer ten
Zuidoosten van Berlijn), met het POW - Prisoner Of War
- nummer 6282. Dit was een officierskamp voor vliegtuig-bemanningen en was in
gebruik van 21 maart 1942 tot 27 januari 1945. Het kamp groeide uiteindelijk
naar 60 hectare en bood plaats aan 10.000 gevangenen. Luft
III was het best georganiseerd van alle POW-kampen in Duitsland en er konden
vele sporten worden beoefend, zoals atletiek, volleybal, basketbal.
Er was ook een grote bibliotheek met onderwijsfaciliteiten. Ze konden er
zelfs studeren, terwijl de examens werden verzorgd door het Rode Kruis en
afgenomen door academici, zoals de hoofdmeester van “Kings College”, die ook
een krijgsgevangene was in Luft III.
Maar op 27 januari 1945 toen de Sovjet troepen op slechts 20 kilometer
waren genaderd marcheerden de resterende krijgsgevangenen net voor middernacht
uit het kamp met bestemming Spremberg (ten zuiden van
Berlijn) bij lage temperaturen en 15 centimeter sneeuw. Na diverse kampen
werden de gevangenen op 29 april door de U.S. 14th. Amored
Division bevrijd en kwam er voor Hoffos
een einde aan zijn gevangenschap.
Op 7 augustus 1945 trouwde hij met Sylvia Thierman
(29 mei 1918) in Swift Current, Saskatchewan, Canada.
Hij overleed op 16 december 1990 op 76-jarige leeftijd, terwijl zijn vrouw
overleed op 16 juli 2001, 83 jaar oud.
In 1945 heeft hij in Engeland de familie van het bemanningslid Cocker
bezocht.
Kibble, Denzil
Charles
is in het 4e
kwartaal van 1921 in Pontypridd, Glamorganshire,
Wales geboren. De naam van de moeder is Jones.
Functie: Flight engineer met de rang van sergeant van de
Royal Air Force volunteer reserve: service nummer
1894490.
Hij is begraven in graf 131A op de begraafplaats van Hall.
Op 13 juni 1944 was hij 23 jaar oud.
Walker, Kenneth Charles
is geboren op 4
december 1922 in Caulfield, Vicoria, Australië als
zoon van Robert Walker (1873-1948) en Alice Jane Stewart (1888-1957). Hij had
één zuster en vier broers en was opgeleid als landbouwer. Maar hij trad op 27
maart 1942 in Melbourne in militaire dienst.
Functie: Wireless operator met de rang van flight sergeant
van de Royal Australian Air Force. service
nummer 410927. Op 13 juni 1944 was hij 21 jaar oud.
Hij is begraven in graf 131 op de begraafplaats van Hall.
Zijn naam is vermeld op paneel 132 van het “Australian
War Memorial” in Campbell, Canberra, Australië.
Willmott, David Millar
is geboren op
12 juli 1923 in Toronto, Ontario, Canada als zoon van Annie Miller en Richard Willmott.
Functie: Mid upper
gunner met de rang van sergeant van de Royal
Canadian Air Force. service nummer: R/209089.
Op 13 juni was hij 20 jaar oud. begraven in
graf 152A op de begraafplaats van Hall.
hij wordt herdacht op bladzijde 479
van het “Book of Remembrance”.
Hieronder de foto van de complete
bemanning, waarvan er 4 uit Canada, 2 uit Engeland komen en 1 uit Australië
komt.
.
Informatie over een Lancaster.
Dit toestel heeft een lengte 21meter, spanwijdte 31 meter en een hoogte van
6 meter. De topsnelheid is 450 km. per uur. De actieradius 4300 km. Aan boord
zijn 8 x 7,7 mm browning machinegeweren in 3 geschutskoepels. Normaal gewicht:
6.400 kg. Het maximaal gewicht, inclusief bommen bedraagt 10.000 kg. Dit type
vliegtuig heeft vier Rolls-Royce motoren. De eerste testvlucht was op 9 januari
1941 en vanaf 1942 zijn er 7.377 geproduceerd in diverse varianten. Tijdens de
oorlog zijn er 3.249 Lancasters verloren gegaan.
De plaats van de bemanning in het toestel is als volgt:
Pilot: Zit aan de linkerkant in de cockpit. Er is
geen Co-Piloot
Flight engineer: Zit naast de piloot op een opvouwbare
stoel en houdt zich bezig met de werking en
monitoring van alle vliegtuigsystemen, nodig om te diagnosticeren en waar
mogelijk het corrigeren van eventuele fouten die zich kunnen voordoen.
Navigator: Zit aan een tafel achter de piloot en
flight engineer. Een instrumentenpaneel toont de luchtsnelheid, hoogte en
andere informatie die nodig is voor de navigatie.
Air bomber : Heeft een
dubbelfunctie en fungeert onderweg als frontschutter die de sector van 180º voor het toestel af moet dekken. En hij komt bij
nadering van het doel als bommenrichter in actie en werpt de bommen af.
Wireless operator: Onderhoudt
de radioverbindingen met andere toestellen in de formatie en eventueel naar
de thuisbasis.
Mid upper gunner: Zit in het bovenste torentje in het
onverwarmde gedeelte van de romp.
Rear gunner: Dit is de
belangrijkste defensieve positie met de zwaarste bewapening. Hij zit in een
onverwarmde, geïsoleerde positie en ziet niemand van de andere bemanningsleden
totdat ze weer op de basis terugkeren, soms tien uur na het vertrek.
De weergegeven informatie is een beknopte weergave van een document over de
LM158 van Joop Zengerink uit 2015.
Met als aanvulling de luchtfoto met de locatie-aanduiding.
In mei 2019 bezocht hij het RAF-museum in Londen en maakte onderstaande
foto’s van het type Lancaster dat in Eerbeek brandend neerstortte:
De totstandkoming en de onthulling van dit LM158-Herdenkingsteken:
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/Herdenkingsteken2019.htm
Veranderingen in het landschap en op de topografische kaarten
1930-2018
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/LM158-Topotijdreis.htm
Gerelateerde webdocumenten uit het archief van J.Zengerink:
RAF- 90’ Squadron Bomber Command:
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/RAF-90SquadronBomberCmd.htm
Vluchtinformatie:
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/Vluchtinformatie.htm
Verhalen rond 13 juni 1944:
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/Verhalenrond13juni1944.htm
De 16 andere Lancasters die crashten:
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/De16gecrashteLancasters13juni1944.htm
RAF-Bomber Command Memorial 2012:
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/RAF-BomberCmdMemorial2012.htm
Info over Gerhard Friedrich
(Nachtvlieger):
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl/NachtFliegerFriedrichGerhard.htm
Versie: 22 mei 2019: F.Toevank (webmaster)
http://www.kinderen-in-eerbeek.nl